Thursday, September 01, 2016

In the Canary Islands preparing for the sixth Atlantic Crossing

Yaghan arrived in Puerto Calero, Lanzarote on Monday this week. Here we will stay a few days before we move on to Santa Cruz de Tenerife. We will - for weather reasons - not leave the Canary Islands until October 1. So we have plenty of time to prepare Yaghans sixth Atlantic Crossing. This time we will change strategy a bit. 2006 when we sailed around the world we sailed to Brazil in September. This time we will sail in October. October is better because doldrums are smaller. We will also sail 100 nm west of Cap Verde where the doldrums are smaller. Last time we sailed between Africa and Cape Verde. We will try to cross the Equator at 30 West instead of 26.22 W the last time - 225 nm more west. All this to minimize the effect from the doldrums. Last time we motored in the doldrums for more than 1000 nm. This time we hope to motor in the doldrums for only 500 nm. Doldrums 2006 was not a pleasant experience. Very warm weather and a lot of thunder. To be struck by lightening is one of the risks at sea that you can't do very much about. And it can destroy all electronics onboard. As old bankers we never like risks we can't control........
 
Yaghan kom till Puerto Calero, Lanzarote i måndags innevarande vecka. Här kommer vi att stanna några dagar innan vi seglar vidare till Santa Cruz på Teneriffa. Vi kommer inte - av väderskäl - att påbörja vår segling mot Brasilien förrän runt 1 oktober. Så vi har gott om tid att förbereda Yaghans sjätte Atlantöverfart. Vi kommer att ändra strategi en del jämfört med 2006 då vi seglade samma sträcka som en del av vår jorden runt segling. Då seglade vi över i september, nu seglar vi över i oktober. I oktober är doldrums mindre. Dessutom tänker vi nu gå 100 nm väster om Cape Verde istället för mellan Afrika och Cape Verde som vi gjorde förra gången. Vi kommer att försöka korsa ekvatorn vid 30 W istället för 26.22 W förra gången - 225 sjömil längre västerut. Allt detta för att göra påverkan från doldrums så liten som möjligt. Förra gången gick vi för motor mer än 1000 sjömil genom doldrums, nu hoppas vi att det räcker med 500 sjömil. Doldrums 2006 var ingen trevlig upplevelse. Otroligt varmt och mycket åska. Ett blixtnedslag på en båt är en otäck risk som man inte kan skydd sig emot. Det ödelägger all elektronik ombord. Som gamla bankmän gillar vi inte risker som man inte kan kontrollera.